De huidige samenleving bevindt zich in een transformatie naar een digitale georganiseerde samenleving. Dit heeft grote impact op bestaande organisaties en structuren, maar biedt ook grote kansen. De Nederlandse burger adopteert nieuwe technologieën razendsnel. Dat gezegd hebbende, is het eerlijke verhaal dat de vijf grote maatschappelijke domeinen zich op dit moment op dit terrein nog op een fikse achterstand bevinden. Een van die domeinen is het onderwijs.
Erasmus School of Law (ESL) heeft grote ambities op het terrein van onderwijs innovatie en is een van de frontrunners op het terrein van games in het juridische onderwijs. Bij het gebruik van nieuwe technologieen wordt een sterke nadruk gelegd op de koppeling tussen enerzijds het didactisch model van het onderwijs en anderzijds de toepasbaarheid van die nieuwe technologie. Zo ook bij het ontwikkelen van een VR Mootcourt (oefenrechtbank).
Voor praktisch alle juridische opleidingen geldt dat Moot Court een essentieel onderdeel is van de opleiding. Niet voor niets worden er jaarlijks vele pleitwedstrijden georganiseerd en gaan de universiteiten de strijd met elkaar aan. ESL wil de beleving van de rechtbank bij het vak Moot Court door middel van VR toegankelijk en ‘levensecht’ maken voor alle studenten in Bachelorfase. Daarmee wordt de beleving van het toekomstig beroepenveld ingezet ter ondersteuning van de verwerving van belangrijke kerncompetenties van de jonge jurist (pleidooi voeren). Door studenten in een vroeg stadium kennis te laten maken met de togaberoepen, kunnen studenten zich veel beter voorbereiden op de verdere carrière in de Rechtspraak.
Centraal in game staat de student die gebruik maakt van de technologie van de toekomst om te leren in context. De combinatie van levensecht handelen en leren in context, zal het leereffect doen stijgen en significante verbeteringen in de te verwerven eindtermen bewerkstelligen. Niet alleen voor de huidige studenten, maar ook zeker voor de studenten van de toekomst!
De juridische discipline is een tekstuele discipline. In deze serious game is een koppeling gemaakt tussen inhoudelijke kennis en formele gedragsregels die gelding hebben in een rechtbank. Veel studenten hebben geen idee wie in de rechtbank aanwezig zijn, wat de rollen van de aanwezigen zijn en welke formele regels gelden. Daarnaast hebben studenten moeite met het voeren van een betoog. Zo wordt vaak vergeten dat zij de rechtbank op een correcte wijze moeten adresseren, een heldere introductie moeten geven op de zaak, de feiten moeten inkleuren en de zaak juridisch moeten onderbouwen. Al deze elementen staan centraal in de game. De ontwikkelde prototype bevat een korte en beknopte strafrechtelijke zaak, waarbij het script de student leidt tot een uitkomst. In deze game is getracht een VR rechtbank te koppelen aan kunstmatige intelligentie zodat studenten in een echte rechtbank met echte rechters (en bijbehorend gedrag en emoties), in de huid van een advocaat of officier van justitie kunnen kruipen.
Motivatie
Best Serious Game Met deze game heeft ESL een eerste stap gezet om de student van de toekomst onderwijsmateriaal aan te bieden dat past in de belevingswereld van de student. Gezien de huidige technologische mogelijkheden kan het ESL experiment in potentie leiden tot een onderwijstool. Het nu ontwikkelde prototype heeft veel potentie en wordt de komende jaren doorontwikkeld. Met de ontwikkeling van de VR Mootcurt probeert ESL ook de lans te breken voor de game industrie. Een koppeling tussen deze industrie en het onderwijs maakt dat het onderwijs van de toekomst leuker, effectiever en uitdagender wordt.
Motivatie 2e categorie
Best VR Game Het gebruik van virtual reality is een betrekkelijk nieuwe fenomeen binnen het wetenschappelijk onderwijs, zeker binnen de juridische opleiding. Zowel nationaal als internationaal (zie bijvoorbeeld Tilburg University, Brown University, the University of Queensland) hebben geëxperimenteerd met 3D omgevingen, maar geen van de experimenten heeft geleid tot een onderwijstool om het onderwijs te verrijken.
Motivatie 3e categorie
Best Co-Production In de onderwijswereld bestaat de indruk dat VR een passieve activiteit is en derhalve niet of onvoldoende geschikt voor het onderwijs. Om deze onjuiste voorstelling van zaken te verhelpen en daarmee de academische wereld te laten zien dat VR ook een actieve houding kan stimuleren heeft ESL een game studio en een game architect in de arm genomen. Het project is een toonbeeld van multi disciplinaire samenwerking waarbij de inhoudsdeskundige (ESL, Farshida Zafar LL.M.) de ontwikkelaars (team SuperBuff) en de game architect (Micah Hrehovcisk) in intensieve sessies binnen 6 maanden een prototype hebben ontwikkeld. Het project is mede mogelijk gemaakt door SURF (landelijk orgaan dat zich begeeft op het terrein van onderwijs). SURF heeft in haar trendrapport de impact van serious games omschreven en ESL een kleine subsidie toegekend om dit project van de grond te krijgen.