DutchGameAwards

2015

  • Info
    • Game Award Categorieën
    • Jury 2015
    • Voorwaarden Deelname
    • Entry Conditions
    • Control Conference 2015
    • Dutch Game Awards 2014
  • Steun ons!
    • Partners & Patrons
  • Submit game
  • Games 2015
    • Winnaars 2015
    • Nominaties 2015
  • Awards Dinner
  • Nieuws
  • English info
    • Entry Conditions

Tovertafel

Created by: Monobanda Digital BV en Active Cues BV

Nominatie: Best Serious Game en Best Co-Production

Winnaar: Best Serious Game

De Tovertafel is een serie games die we ontwikkeld hebben voor ouderen mensen in late fase van dementie. De games worden op een normale (eet)tafel geprojecteerd, en bestuurd door middel van hand en armbewegingen. De games zijn ontworpen om apathie bij de patiënten tegen te gaan. Ouderen met een dementie zijn namelijk veelal grote delen van de dag passief. Ze kijken wat voor zich uit, zitten te dutten en er is zelden interactie onderling. Dit is zeer zorgelijk, omdat deze apathie de achteruitgang van hun fysieke, mentale en emotionele welbevinden versnelt. Spieren worden stijf, ze raken verveeld, of zelfs depressief, en ook hun cognitieve vermogen gaat hollend achteruit.

De Tovertafel is een kastje dat je in het plafond installeert, boven een tafel. In het kastje zitten een beamer, sensors en computer verwerkt. Het apparaat werkt stand-alone en er is dus geen verdere begeleiding van het personeel nodig, op het eenmalige aan- of uitzetten na dan.

Motivatie

Best Serious Game
De Tovertafel is ontwikkeld tijdens een vierjarig promotieonderzoek aan de faculteiten Industrieel Ontwerpen (TUDelft) en Klinische Neuropsychologie (VU Amsterdam). De promovenda Hester Anderiesen werkte samen met Monobanda, zorgaanbieder Careyn en meerdere patiënten die in een late fase van dementie verkeren aan de games. Het doel van de games is om apathie te doorbreken. Uit de verschillende testen en onderzoeken is gebleken dat dit inderdaad lukt. De bewoners van de tehuizen zijn aantoonbaar vrolijker en levendiger als de Tovertafel aanstaan.

Motivatie 2e categorie

Best Co-Production
- Voor deze productie hebben veel partijen een zeer lange tijd samengewerkt. Sowieso hebben Monobanda, zorginstelling Careyn en promovenda Hester Anderiesen van de faculteiten Industrieel Ontwerpen (TUDelft) en Klinische Neuropsychologie (VU Amsterdam), meer dan vier jaar besteed aan het onderzoek.
- De games zijn ontworpen samen met de patiënten. Dus alle aannames die we in het begin hadden over de behoeften van mensen met dementie, zijn tijdens het design- en prototypefase onderuitgehaald en vervangen door zaken waar ze wel behoefte aan hebben!
- Na de prototypefase hebben we samengewerkt met het Nederlandse Instituut voor Sport en Beweging (NISB), en met stichting Springlab om van het prototype een echt product te maken. Dit product is sinds 1 maart 2015 op de markt.

Motivatie 3e categorie

Best Economic Achievement
Het hele project was vanaf het begin (het eerste contact was al in 2010) opgezet als PhD onderzoeksproject. Het is gebruikelijk dat een promovendus een aantal onderzoeken doet, publicaties schrijft en uiteindelijk een proefschrift. Als het project het toelaat wordt er soms ook een prototype van een installatie gemaakt (om aannames te testen). Vanwege onduidelijkheid over het intellectueel eigendomsrecht ofwel omdat er verder geen vraag naar is, verdwijnt zo'n prototype ergens in een la, waarna het niet meer gebruikt wordt. Hoe anders is dat bij ons project.

Tijdens het testen in de verzorgingshuizen zagen we dat de bewoners (de patiënten) heel goed reageerde op de spellen. Toen uit onderzoek ook bleek dat hun humeur en levendigheid significant verbeterde als de Tovertafel aanstond, besloten we om het prototype om te bouwen naar verkoopbaar product. Om dit goed te kunnen faciliteren hebben we een losse BV opgericht waarin alle IP zit. Dit is het bedrijf Active Cues BV, en Monobanda is een van de aandeelhouders. Na meer dan een jaar werken en aanpassingen maken was het product verkoopbaar, en de BV een feit.

Doordat de Tovertafel een gevalideerd product is (zowel door het academische onderzoek en door de verplegers die de resultaten zien bij de patiënten) gaat de verkoop veel harder dan we hadden durven dromen.

In de eerste drie maanden zijn er al meer dan 70 Tovertafels besteld en verwachten we een omzet van een miljoen euro in het eerste jaar. We zijn op dit moment de organisatie aan het klaarstomen om op korte termijn internationaal te kunnen opschalen. We zijn een rendabel bedrijf en tonen hiermee aan dat sociaal ondernemen loont.

More info

http://www.activecues.com/

Onderwerp: Best Co-production, Best Economic Achievement, Best Serious Game, Games 2015

Terug

Copyright © 2019 dutchgameawards | colofon | Log in